Rostade rotfrukter med fläskytterfilé och färskostsmör

Det är inte att rekommendera att sitta och blogga om mat såhär sent på kvällen.
Det riktigt vattnas i munnen på mig nu..
Här är en rätt jag aldrig tröttnar på, det bästa fredagsmyset man kan tänka sig!
Sköter sig självt, bara det kommit in i ugnen iaf.
Detta har väl de flesta gjort varianter på tidigare så jag anger inga specifika mängder, och själv är jag mycket för det här med höfter. Mina används flitigt i köket, missförstå mig rätt ;)

Ugnsrostade rotfrukter med fläskytterfilé och färskostsmör

Varlfri mängd av valfria rotfrukter, potatis, lök
Olja
Salt
Peppar
Valfri mängd fläskytterfilé, behåll fettet på för smakens skull!
Smör att bryna köttet i
100g Färskost och 50g smör till 4 pers.
Kryddgrönt

Gör såhär:
Sätt ugnen på 175 grader.
Skala och skär rotfrukter i önskad storlek, lägg i långpanna, ringla olja och strö salt och peppar över.
Krydda om du vill med t.ex. timjan eller rosmarin.
Skjuts in i ugnen i 30 min!
Rista lite i fettet på fläskytterfilén.
Bryn filén gyllenbrun runtom på hög värme, salta och peppra.
När de 30 minuterna gått lägger du köttet ovanpå rotfrukterna och ugnsbaka i 15 min, eller tills köttsaften är klar när du sticker i filén.
Blanda färskosten med smöret och hackade färska kryddor.
Skär köttet i centimetertjocka skivor.
Servera och njuuut! 
Kanske med en god sallad till?!

Lycka till!

 
 

Kommentera här:

Matbloggstoppen