0 Läs mer >>
Vissa dagar har man varken tid eller råvaror hemma för att fixa något till lunch eller middag. Och den där smidiga burkmaten lyser med sin frånvaro.. Då är det toppen med ett litet ess i armen, eller i frysen snarare. Detta ska då redan finnas där när en sådan dag kommer, så köp lite fina grytbitar när du handlar nästa gång! Eller stycka dina egna från ytterlår eller fransyska t.ex. Spelar egentligen ingen roll eftersom det ska rivas i slutänden.

Detta behövs:
Valfri mängd kött, skuret i bitar
Lite smör att steka i
Vatten
Morot, lök, rotselleri, palsternacka eller vad du har hemma, lagerblad och pepparkorn.

Bryn köttbitarna mycket hastigt runtom, de ska inte få en hård brun stekyta.
Koka upp vattnet med rotsakerna och kryddorna och lägg i köttet.
Låt koka ca en timme.
Lägg i en skål och kyl ner i vattenbad.
Styckfrys bitarna.

När den där dagen är kommen, ta upp så mycket som går åt till måltiden, riv på rivjärn.
Tina möjligtvis lite i micron innan. 
Blanda med en kokt mosad potatis.
Kanske har du lite morotspuré el. dyl. i frysen att komplettera med?

En annan bra akutlösning är:

1 medelstor kokt potatis
2 msk leverpastej
kokvatten
grädde / smör
ev. grönsakspure eller kokta grönsaker i bitar

Mosa, mixa och mata!  =)

 

Snabbmat för småfolk

0 Läs mer >>
Ett mellis som är klockrent att svänga ihop om man har lite överblivet kokt ris från lunchen och en skvätt grädde hemma. Finns lite mer vuxna versioner som säkerligen är ännu godare då de innehåller en del av giftet socker.

Risifrutti

1dl kokt ris
1/2 dl vispad grädde
Färska eller frusna bär eller fruktmos

Vispa grädden fluffig och blanda med det avsvalnade riset.
Servera med frukt- eller bärmos.

Lycka till!


 

Risifrutti med bärtop...

0 Läs mer >>
En maträtt som är snäll i smaken och som är den enda fiskrätt vår Noah äter utan att rynka på näsan.
Grundreceptet hittade jag hos Saras delikatesser . Men jag valde att ta persilja istället för dill.

 
Ärtig torsk
 
100g torskfilé
100g potatis
100g gröna ärtor
en skvätt grädde och lite av kokvattnet
vitpeppar
fryst persilja

Skala och tärna potatisen.
När potatisen är mjuk, sänk värmen.
Lägg i fisken och ärtorna och låt sjuda några minuter.
Häll av, men spara lite av vattnet.
Mixa eller mosa med grädde, lite kokvatten och kryddor, till önskad konsistens och smak.

Från 8 månader bör maten innehålla små bitar, så att barnet lär sig tugga.
Jag fryser in maten i rena och torra barnmatsburkar. 
Fyll inte ända upp, volymen ökar något i fryst tillstånd.
Vid upptining har jag i en liten klick smör, mest för smakens skull.

Lycka till! 



 Burken i mitten innehåller torsk med äggsås.
 
 
 

Ärtig torsk

0 Läs mer >>
Det här receptet hittade jag på ica.se. Bra och god matlådemat! 
 
 
Torsk med apelsin och morötter
 
600 g torsk
900 g fast potatis
1/2 purjolök
2 morötter
1 msk smör eller margarin
2 tsk curry
1 msk tomatpuré
2 dl vatten
1 hönsbuljongtärning eller motsvarande mängd fond
rivet skal och saft av 1/2apelsin
1 1/2 dl crème fraiche
salt och peppar

Gör såhär:

Tina fisken.
Sätt ugnen på 175˚C.
Tvätta och koka potatisen i saltat vatten.
Ansa och strimla purjolöken. Skala och skiva morötterna.
Skär torsken i portionsbitar och lägg dem i en ugnssäker form. Stek mitt i ugnen ca 10 minuter.
Fräs grönsakerna i matfettet en stund. Rör ner curryn och tomatpurén och stek ytterligare någon minut. Tillsätt vatten och smula ner buljongtärningen.
Rör ner apelsinsaft och -skal i grytan tillsammans med crème fraiche. Låt koka upp och smaka av med salt och peppar. Häll såsen över fisken.
Servera torsken med såsen och potatisen.



 
 

Torsk med apelsin och...

0 Läs mer >>
Vi kör ett inlägg till..
Det här är en riktigt god frukost (eller mellis) som man kan äta med gott samvete!
 
Banana pancakes

1 Banan
2 Ägg
ev. en gnutta bakpulver och vaniljsocker

Kör allt i en blender eller mixa med mixerstav och stek på låg värme.
För riktigt gott samvete: i teflonpanna utan fett.
För godare smak och befläckat samvete: i äkta smör

På bilden har jag mosat hallon och jordgubbar till toppingen, gott med kvarg smaksatt med lite vanilj till.



 
 

Banana pancakes

0 Läs mer >>
..köpte jag mig på Barnmässan i Karlstad!
Trots trötthet och rinnande näsor styrde vi idag alltså kosan mot Barnmässan. Lyssnade lite på Alex Schulman, annars gick vi mest runt, runt och runt. För att vara ärlig så tyckte vi inte att det var så mycket av intresse, kanske hade för höga förväntningar. Fast jag vet inte heller vad vi saknade riktigt. Kanske någon monter med smarta grejer som gör vardagen lite enklare för oss småbarnsföräldrar t.ex.?! Det var mest kläder och olika organisationer bland utställarna, mycket välgörenhet var det. Så tre timmar var mer än tillräckligt får jag lov att säga.
Men vi kom därifrån med 4 böcker. Varav tre om mat, signerade av författaren Johanna Westman i egen hög person =) Den fjärde var en bok om de populära Babblarna; Dadda hälsar på!

Så snart energin kommit tillbaka till mig ska jag dra igång och laga mer mat åt Noah, och dela med mig av inspirationen till dig! 

Nu tar vi natten.

Kram på er!

 
 

Inspiration i köket..

0 Läs mer >>
..till fredagen den 7:e mars för att vara exakt. 
Äntligen blev den efterlängtade lyxbehandlingen av hos Anna på Fager & Fin här i Kristinehamn!
Lilla lyx hette den och innehöll ryggmassage, ansiktsbehandling Classic (Rengöring, hudanalys, peeling, ånga, porrengöring, ansiktsmassage, mask samt återfuktande produkter), handmassage och handinpackning.
Dock gick inte porrengöringen att utföra, det gjorde fruktansvärt ont!! Sen är väl inte jag typen som biter ihop och står ut, förutom när jag föder barn. Så det var väldigt synd, var verkligen behövligt.
Men jag kom därifrån avslappnad, med ganska rent nylle, en dyr ansiktscreme och en Victorias Secret Body Mist - Passion Struck. 


Sen köpte jag en ny vårjacka på Intersport. En marinblå från Etirel. Vinterjackan jag hade i år fick jag köpa i stl 46 för att få plats med mjölkfabriken, sen hade jag ju iallafall några kilon till att få plats med då. Vårjackan köpte jag i stl 40 =) Den stramar lite, knappt synbart som tur är. Men det sporrar bara till att dra igång igen på allvar! Promenaderna har ju också uteblivit nu när jag varit krasslig, så till veckan blir det andra bullar! Eller nej, inga fler bullar.. Ska tagga inför Vårruset i Karlstad 14:e maj, så inga fler bullar för mig. Iallafall inte om det inte är lördag.




 
 


                                           Bilden är lånad från Intersport.se


 
 
 

Tillbakablick..

0 Läs mer >>

Förra helgen började med ett rejält men planerat snedsteg. Äntligen skulle jag få tillbringa tre timmar med fina vännen L på mysiga Savoy Bistro i Karlstad. Det var såklart inte L som var själva snedsteget. Det var nämligen dags för Afternoon tea. Tårtor, stora och små. Scones, marmelader, vispad grädde och philadelphiaost. Minidesserter såsom pannacotta, tiramisu och pavlova. Allt det här låter som ljuv musik i mina öron! Efteråt bar det iväg till nästa bord, hos svågern T och hans sambo S som hade fyllt år. Hemlagade matpajer med sallad till och sedan födelsedagstårta. Ska man synda kan man lika gärna göra det ordentligt slätar jag över det hela med.

Sedan kommer vi till det här med frånvaron, på bloggen menar jag. Söndagkväll blev Noahs pappa snabbt sjuk. Massa olika symtom som efter lite dramatik med besök av ambulans, samlades ihop till en ordentlig influensa. Ni vet väl hur karlar blir när de är krassliga.. Nej, skämt å sido. Det här var riktigt otäckt.
Det skulle inte dröja förrän det var min tur, fast det blev inte lika dramatiskt. Magsjukan hälsade på mig under tisdagen men gör sig fortfarande påmind genom att hålla aptiten på avstånd från mig. När värsta magsmärtorna lagt sig under torsdagen, så byttes de mot en rejäl förkylning. Och där är jag nu. Eller vi. Hela familjen faktiskt. 
Noah har haft en upprorisk mage i över en vecka nu, likaså rinnande näsa och hosta. Så han har gått på välling och grötdiet några dagar. Och för min del har Lifesum fått vila lite. Jag har levt på nyponsoppa, blåbärssoppa, rostat bröd och lite coca cola under veckan.

Hoppas frånvaron anses giltig!
Jag skrev ett långt inlägg förra fredagen, men så hade jag lite för långa fingrar så det försvann på något märkligt sätt. Och istället för att fortsätta den här novellen så lägger jag upp ett nytt inlägg med en kortversion av det jag skrev då.

Ha nu en riktigt mysig lördagskväll mina vänner! För det ska jag försöka ha, med nässpray, näsdukar, halstabletter och massa kärlek <3

 

 
 

 

Snedsteg och frånvaro

3 Läs mer >>
Nu har det gått över en månad sedan jag började med Lifesum och jag har inte varit så flitig med att berätta hur det går. Delvis p.g.a. tidsbrist eftrersom Noah nu börjat krypa, så att sitta och blogga på dagtid är inte prio 1. Och kvällarna är det fullt upp ändå, med annat jag inte hinner på dagarna. 
 
Tänkte inte förnedra mig med att ange min vikt här från början, men jag har ju faktiskt åstadkommit något bra med den så kan lika gäran vara helt ärlig. Före och efterbilder får ni dock klara er utan, ni som känner mig lär väl se skillnaden till slut. Jag uppdaterade min vikt i Runkeeper när jag stod på 86kg den 19/1 och började med Lifesum den 26/1 och då stod jag på 85kg. Så startdatum stämmer inte i diagrammet. Såhär ser det ut:

 
 
Det känns helt fantastiskt! =) 
Och det har inte varit så svårt som jag trodde det skulle bli. Visst det är ingen dans på rosor. Ibland undrar man när läggdags närmar sig, och jag har uppnått dagens kvot av fett och protein, men har 100g kolhydrater kvar att få i mig för att uppnå ett optimalt resultat den dagen. Vad ska jag äta??? Det blir en hel del pasta att trycka i sig för att komma dit. Och det är ju inte bara kolhydrater i pasta heller. Nej, jag har långt ifrån blivit grön alla dagar. ( Gul = Ätit för lite Grön= Bra Röd = Ätit för mycket ) Jag strävar efter att bli grön men jag vill inte göra det för besvärligt för mig, för då är risken att jag struntar i allt. Jag har det enormt svårt med sockersuget fortfarande, kanske för att jag tillåter mig synda fredag och lördag. Men jag fixar helt enkelt inte att sluta helt. Spelar ingen roll hur mycket gott det finns att äta som inte är godis, glass eller bakverk. Det är ju just det jag vill ha! Men huvudsaken är att jag inte äter det varje dag som förut. Sen erkänner jag att det trillar ner nån enstaka kaka eller så även under vardagen ibland. Men då är det bara att gå ut och röra på påkarna! Det blir mitt "straff"..eller att dagen blir röd.

De förändringar jag gjort är:
 
---> Äter ytterst sällan smörgås, eftersom det mättar dåligt men innehåller många kcal. Åt minst 2st/dag förut.
---> Prioriterar verkligen vad jag stoppar i mig, vill bli så mätt som möjligt på varje kalori!
---> Dricker ett glas vatten vid varje måltid för att öka på mättnadskänslan.
---> Minskat sockerintaget rejält! Redovisar i Lifesum när jag äter sötsaker, t.ex. på helgerna.
---> Äter frukt varje dag, kanske inte 3-5 som man bör. Men förut åt jag inte ens 1 om dagen.
---> Promenerar 5-7 dagar i veckan nu, blir ca 3mil/vecka totalt. Jämfört med 2-4 d/v och ca 1,5 mil/v tidigare.
---> 30 min aktivt bröstsim varje vecka och mamma-barn-gympa (intensivt) 1 gång/vecka. 
 
Det är så otroligt peppande med Lifesum!!!
Vill jag unna mig något extra en dag eller ser att det troligen blir att "svälta" ikväll så tänker jag "Bäst jag tar en promenad så jag har "råd" att äta nåt ikväll. För det är kvällarna som är jobbigast tycker jag. Det är då småätandet lockar.. 

Så här är resultatet! =)
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Ärlighet varar längst...

Matbloggstoppen